Gevaarlijke studioflitsers

Camera, lenzen, flitsers, triggers, e.d.
KOM FOTOGRAFEREN
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Fotobewerking: Photoshop CC
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Ja
Ongezouten feedback: Ja
Contacteer:

Gevaarlijke studioflitsers

Bericht door KOM FOTOGRAFEREN » 07 jan 2020, 13:17

Ik ben geen fan van de goedkope merken studioflitsers. Vaak (of altijd?) zijn ze niet consequent qua lichtopbrengst en kleurtemperatuur. Dat maakt dat je er niet op kunt vertrouwen dat twee na elkaar gemaakte foto's er hetzelfde uitzien qua belichting en kleur, omdanks dat er niets is veranderd aan je instellingen. Los daarvan ontploffen de instellichten bij sommige Falcon Eyes flitsers en dat wil je toch ook niet meemaken tijdens een shoot?! Echter er zijn ook echt gevaarlijke punten te noemen, waar je pas achter komt als je zo'n flitser open maakt. Een collega van mij welke studioflitsers repareert, heeft ooit de volgende foto met waarschuwing geplaatst in een FB-groep waar ik lid van ben:

Afbeelding

Het gaat hierbij niet om de kwaliteit van de foto, maar wel om de kwaliteit van de flitser!

Zijn tekst was als volgt:
Om elke twijfel die bestaat over de kwaliteit van flitsapparatuur weg te nemen: Op bijgaande foto het binnenwerk van een LinkStar LF-500A flitser. Deze was ter reparatie bij mij aangeboden.
Het zilveren palletje links is de vergrendeling van de accessoires (reflector, softbox). Hier trek je met je vingers aan om de vergrendeling los te zetten. De rode draad is de hoogspanning van de flitsbuis en deze draad ligt tegen de vergrendeling aan. Door het steeds bewegen van de vergrendeling zal de isolatie van de hoogspaningsdraad doorslijten en uiteindelijk staat het zilveren palletje onder hoogspanning. DIT IS LEVENSGEVAARLIJK.
Ik vind het belangrijk dat iedereen dit weet, vandaar dat ik destijds toestemming gevraagd heb om dit te mogen delen en dat mocht. :-)

Voor wie wil weten wat dan een goed en veilig alternatief van deze goedkope doch gevaarlijke flitsers is: ik blijf de D-Lites van Elinchrom adviseren.
Voor workshop, cursussen en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking: www.komfotograferen.nl
Voor diverse foto-opdrachten, zowel zakelijk als particulier: www.wolves-fotografie.nl
Voor de leukste, liefste en mooiste foto's van uw kat: www.kattenfotografie.com

Plaats reactie