Photoshop Tutorial: glimplekjes op de huid temperen

Vragen en tutorials over diverse fotobewerkingsprogramma's.
Plaats in de titel van je topic eerst de naam van het bewuste programma.
Plaats reactie
KOM FOTOGRAFEREN
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Fotobewerking: Photoshop CC
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Ja
Ongezouten feedback: Ja
Contacteer:

Photoshop Tutorial: glimplekjes op de huid temperen

Bericht door KOM FOTOGRAFEREN » 08 jan 2020, 16:02

Ik heb van Mingus onderstaande methode geleerd om de glimlichtjes in de huid van personen te temperen. Dus deze tutorial is met dank aan Mingus. :thanks:

Glimlichtjes temperen in Photoshop:
(deze tutorial is geschreven voor gebruik op een Mac, echter wanneer je de cmd-toets vervangt voor de ctrl-toets heb je de Windows versie)

Open een foto.
Dupliceer de achtergrondlaag d.m.v. cmd+J. Heb je de foto al bewerkt en bestaat deze uit meerdere lagen? Voeg dan eerst alle lagen samen in een nieuwe laag (shift+alt+cmd+E) en dupliceer deze laag.
Ga naar het deelvenster kanalen.
Klik met je linkermuisknop op het RGB-kanaal terwijl je de cmd-toets hebt ingedrukt.
Nu worden de lichtste stukken in de foto, waaronder de glimlichten geselecteerd.
Ga terug naar het deelvenster lagen.
Pas indien nodig de selectie aan, door de delen die je niet wilt aanpassen te deselecteren. Dit zijn doorgaans de ogen en de mond (tanden). Dit kun je doen met het lassotool. Zorg dat je bovenaan het derde icoontje kiest.
Een andere methode is dat je eveneens het lassotool selecteert, maar vervolgens de alt-toets ingedrukt houdt terwijl je je selectie maakt van de te deselecteren onderdelen van je foto.
Ga naar het deelvenster aanpassingen en kies door voor de nieuwe aanpassingslaag Selectieve kleuren.
Kies bij kleuren voor Witte tinten. Zorg dat Relatief is aangevinkt.
Pas de zwarten aan (schuif naar rechts bewegen) totdat je de juiste dekking hebt gekregen.
Pas eventueel ook geel en/of magenta op deze manier aan.
Ben je tevreden met het resultaat klik op ok.
Deselecteer je selectie met cmd+D.
Dat is alles. :-)
Voor workshop, cursussen en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking: www.komfotograferen.nl
Voor diverse foto-opdrachten, zowel zakelijk als particulier: www.wolves-fotografie.nl
Voor de leukste, liefste en mooiste foto's van uw kat: www.kattenfotografie.com

MartineWoord
Cursist KF
Geslacht: Vrouw
Fotobewerking: Photoshop CC
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Nee
Ongezouten feedback: Nee

Re: Photoshop Tutorial: glimplekjes op de huid temperen

Bericht door MartineWoord » 02 feb 2020, 16:42

Ik ben bezig met een van de foto's van de portretworkshop, om het flitslocht weg te werken van de neus, maar zodra ik naar het stuk "aanpassingen" en selectieve kleur ga, ben ik mijn selectie kwijt. Hoe kan/moet
ik dit oplossen

Plaats reactie