Waterdruppels

Alle onderwerpen die niet in één van de andere categorieën thuishoren.
Plaats reactie
yvonnevl
Geslacht: Vrouw
Fotobewerking: Photoshop CC
RAW: Adobe Camera RAW (ACR)
Bezwaar bewerken: Nee
Ongezouten feedback: Ja
Contacteer:

Waterdruppels

Bericht door yvonnevl » 28 jun 2020, 18:16

Gistermiddag heb ik mezelf gewaagd aan druppelfotografie. Ik kwam afgelopen week 2 keer informatie tegen over druppelfotografie en ja dan ga ik het uitproberen.
Niet helemaal gelukt, maar ik wilde natuurlijk de eerste keer ook teveel, dit is het resultaat.

Afbeelding

KOM FOTOGRAFEREN
Beheerder
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Re: Waterdruppels

Bericht door KOM FOTOGRAFEREN » 03 jul 2020, 09:12

Voor een eerste poging helemaal niet slecht. Tenminste... zoals ik het nu kan zien. Graag even de foto wat groter plaatsen (900 px langste zijde).
Voor workshop, cursussen en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking: www.komfotograferen.nl
Voor diverse foto-opdrachten, zowel zakelijk als particulier: www.wolves-fotografie.nl
Voor de leukste, liefste en mooiste foto's van uw kat: www.kattenfotografie.com

yvonnevl
Contacteer:

Bericht door yvonnevl » 03 jul 2020, 09:34

KOM FOTOGRAFEREN schreef:
03 jul 2020, 09:12
Voor een eerste poging helemaal niet slecht. Tenminste... zoals ik het nu kan zien. Graag even de foto wat groter plaatsen (900 px langste zijde).
Afbeelding

Mingus.
Geslacht: Man
Fotobewerking: Photoshop CS

Bericht door Mingus. » 06 jul 2020, 21:53

Ik vind de kleine versie beter van kleur. ;-)

yvonnevl
Contacteer:

Bericht door yvonnevl » 06 jul 2020, 22:31

Mingus. schreef:
06 jul 2020, 21:53
Ik vind de kleine versie beter van kleur. ;-)
Heb je helemaal gelijk in, ik had de eerste niet opgeslagen als psd en moest hem opnieuw bewerken toen ik hem geplaatst had zag ik dat het anders was. Ik ga hem nog een keer bewerken.

yvonnevl
Contacteer:

Bericht door yvonnevl » 06 jul 2020, 22:42

Afbeelding

KOM FOTOGRAFEREN
Beheerder
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht door KOM FOTOGRAFEREN » 07 jul 2020, 17:06

Jaaaa zo is hij veel beter te bekijken! Laat ik beginnen te zeggen dat het voor een eerste poging een mooi resultaat is!

De nieuwe bewerking is uiteraard mooier dan de donkere versie, maar de donkere versie laat zien dat je eigenlijk een belichtingsprobleem hebt. De foto is onderbelicht. Nu is dat iets dat makkelijk op te lossen valt, door je flitsers anders te plaatsen of door je ISO omhoog te zetten (er vanuit gaand dat je in de M-stand werkt). De lichtste plek zit ook net achter de opgaande druppel, dat houdt eigenlijk in dat je flitsers ook niet helemaal goed gericht staan. (Op Facebook las ik dat je geflits hebt met 2 reportage flitsers.) Hoe heb je deze precies neergezet en wat was de instelling van je flitsers?

De kleur vind ik in de kleine en FB variant iets mooier. Daar is het rood iets rooier. De foto mag iets meer naverscherpt worden. Als je vergelijkt met FB zie je duidelijk verschil. ;-)
En ik zou nog veel meer witte stipjes en de wittige lijnen van de reflectie van de rand van de vaas wegshoppen. Het wordt dan wel veel meer werk, maar het zal de foto zeker ten goede komen.
Voor workshop, cursussen en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking: www.komfotograferen.nl
Voor diverse foto-opdrachten, zowel zakelijk als particulier: www.wolves-fotografie.nl
Voor de leukste, liefste en mooiste foto's van uw kat: www.kattenfotografie.com

yvonnevl
Contacteer:

Bericht door yvonnevl » 07 jul 2020, 17:46

07 jul 2020, 17:06
(er vanuit gaand dat je in de M-stand werkt).
ja zeker in de m stand.
De lichtste plek zit ook net achter de opgaande druppel, dat houdt eigenlijk in dat je flitsers ook niet helemaal goed gericht staan. (Op Facebook las ik dat je geflits hebt met 2 reportage flitsers.) Hoe heb je deze precies neergezet en wat was de instelling van je flitsers?
Een flitser 45 graden naar beneden die staat rechts schuin voor de camera, en eentje lag op de tafel waar de vaas op staat en die richt ongeveer 45 graden omhoog. ( geprobeerd de vloeistof door het glas te belichten. ) Ze stonden dus eigenlijk tegenover elkaar.
Flitser naast me instellingen 1/16 +0.7
Flitser op tafel instellingen. 1/64 ( deze had hoger gemogen dus. )
De kleur vind ik in de kleine en FB variant iets mooier. Daar is het rood iets rooier. De foto mag iets meer naverscherpt worden. Als je vergelijkt met FB zie je duidelijk verschil. ;-)
En ik zou nog veel meer witte stipjes en de wittige lijnen van de reflectie van de rand van de vaas wegshoppen. Het wordt dan wel veel meer werk, maar het zal de foto zeker ten goede komen.
Dat verscherpen vind ik altijd een dingetje maar zie zeker verschil. en hier is dat waarschijnlijk makkelijker dan bij dieren. Dan is de verscherping vak te snel TE. Oh en dat wegshoppen vind ik geen probleem.

Plaats reactie