Tutorial - Hoe maak je een witte achtergrond in de fotostudio ook echt wit op de foto

Hoe maak je nu een goede foto?
Hier kun je zowel je fototechnische vragen stellen als tutorials lezen of plaatsen.
Gebruikersavatar
KOM FOTOGRAFEREN
Beheerder
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 jan 2020, 14:45
Geslacht: Vrouw
Locatie: Alphen aan den Rijn
Fotobewerking: Photoshop CC
RAW: RAW converter Canon (DPP)
Bezwaar bewerken: Ja
Ongezouten feedback: Ja
Contacteer:

Tutorial - Hoe maak je een witte achtergrond in de fotostudio ook echt wit op de foto

Bericht door KOM FOTOGRAFEREN » 08 jan 2020, 11:24

In de fotostudio wil je soms een foto maken met een witte achtergrond. Je hangt een witte rol achtergrondpapier op (of een wit doek of wit vinyl), maar wanneer je dan gaat fotograferen blijkt opeens dat die witte achtergrond op de foto is veranderd in een grijzig geheel. Hoe dit komt en nog veel belangrijker hoe je dit op kunt lossen, zal ik hier uitleggen.

Ik zal beginnen met het uitleggen van een paar belangrijke eigenschappen van licht (en hoe wij het kunnen zien):
  • Wij zien onderwerpen (en voor de camera geldt dat niet anders) door de mate van licht die zij terug kaatsen. Dit is een diffuse terugkaatsing waardoor wij het onderwerp van alle kanten kunnen zien.
  • Een voorwerp absorbeert alle kleuren licht, behalve de 'eigen' kleur. Een oranje voorwerp absorbeert dus alle kleuren, behalve oranje en daardoor zien wij dat voorwerp dus ook als oranje.
  • Een zwart voorwerp zien wij alleen door de gratie van andere kleuren voorwerpen eromheen. Zwart licht bestaat immers niet.
    Zou je dus geen andere voorwerpen om het zwarte voorwerp hebben, dan zien wij geen contrast en dus geen voorwerp. Nu zijn heel veel zwarte voorwerpen ook niet echt 100% zwart, dus dat scheelt dan weer, want dan kaatsen ze toch nog iets licht terug.
  • Behalve de diffuse terugkaatsing die zorgt dat wij onderwerpen kunnen waarnemen, is er ook nog een andere terugkaatsing van licht mogelijk. Dit is een terugkaatsing die je bij spiegelende onderwerpen terugziet en die in de fotografie toegepast wordt op het moment dat we een reflectiescherm gebruiken. Dit is de terugkaatsing via de wet: "Hoek van inval is hoek van terugkaatsing." Dit verklaart dus ook waarom je een reflectiescherm altijd goed moet richten, aangezien het anders geen nut heeft.
  • Een hele belangrijke natuurkundige wet, is de kwadraten wet. Voor licht komt deze neer op: "Lichtsterkte neemt af met het kwadraat van de afstand." Dus een lamp 2x zo ver weg zetten, zorgt voor 4x minder licht.
  • De vorm van het licht dat een lamp geeft is een felle kern die uitwaaiert naar steeds minder fel. Dit is ook weer te verklaren met de kwadraten wet.
Nu de uitleg waarom een witte achtergrond vaak grijs is en hoe je dit zo goed mogelijk tegen kunt gaan:

De witte achtergrond wordt vaak grijs, aangezien er niet genoeg licht opvalt om wit terug te kaatsen. Dit gebeurt in ieder geval wanneer je met dezelfde lamp je model en de achtergrond probeert uit te lichten. Wanneer er genoeg licht op je model valt, kan er nooit ook genoeg licht op de achtergrond vallen zodat deze helemaal wit wordt. Waarom dat niet kan, wordt een stuk logischer wanneer je aan de kwadraten wet denkt en bedenkt dat de afstand tussen je lamp en de achtergrond meestal minimaal het dubbele is van de afstand tussen lamp en model.

Om dit probleem op te lossen zul je de achtergrond dus apart van je model moeten uitlichten. Wit kaats echter heel veel licht terug en daardoor is het ook moeilijk om de grens te vinden tussen zoveel terugkaatsing dat de camera het ook echt als wit ziet en niet zoveel dat de modellen aan de achterkant erdoor verlicht worden. Door de vorm van een lichtbron, de felle kern en het daarna snel afnemen van het licht, wil je dus eigenlijk dat het felle gedeelte je hele achtergrond belicht, zodat alles wit is. Om met één lamp een zo'n grote kern te krijgen dat een 2,75 m brede achtergrond er helemaal door verlicht wordt, moet je extreem veel licht gebruiken. Dit heeft echter teveel terugkaatsing van het licht tot gevolg, zodat je model dus idd van achteren verlicht wordt. Dit is alleen op te lossen door je model heel ver weg van de overstralende achtergrond te zetten, want ook teruggekaatst licht neemt af met de kwadraten wet. Kun je dus genoeg ruimte creëren tussen achtergrond en modellen, dan heb je op een gegeven moment niet meer merkbaar last van het overstralen van de achtergrond. In de praktijk echter heeft een normale studio daar niet de ruimte voor. ;-)
Een betere oplossing is dus het gebruik van twee lampen. Je gebruikt dan twee kernen en het uitwaaierende deel dat over elkaar heen valt van beide lampen, zorgt eigenlijk ook nog voor een extra stuk (2x halve opbrengst is immers ook weer een hele opbrengst). Om nu te zorgen dat deze lampen iets meer gericht werken, kun je een zogenaamde background reflector kopen. Deze zorgt ervoor dat de vorm van het licht niet meer een cirkel is, maar een ovaal.

Zo ziet zo'n background reflector (simpelweg b-reflector) eruit:

Afbeelding

Zet je aan weerszijde van je achtergrond een lamp met b-reflector zul je dus de meest egale verlichting van je achtergrond creëren die je met twee lampen en een normale opstelling kunt creëren. Je zult echter altijd bedacht moeten zijn op wat verloop in het wit. Gelukkig hebben we hier nog altijd Photoshop voor om de grijzere randen alsnog wit te maken. :grin:

Dus kort samengevat: 2 lampen gebruiken van een niet te hoog wattage (ik heb zelf lampen van 400Watt/sec en deze staan maximaal op half vermogen). Als het even kan b-reflectors aanschaffen en Photoshop gebruiken voor de rest. En altijd afstand houden tussen je modellen en de achtergrond!!!

Veel succes en plezier in de studio!
Voor workshop, cursussen en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking: www.komfotograferen.nl
Voor diverse foto-opdrachten, zowel zakelijk als particulier: www.wolves-fotografie.nl
Voor de leukste, liefste en mooiste foto's van uw kat: www.kattenfotografie.com

Plaats reactie